O întoarcere utilă în lumea Wachowski

Nota editorului: Următoarea recenzie conține spoilere ușoare, non-intrigă, pentru The Matrix Resurrections.

Filmele de acțiune au cunoscut mai multe titluri esențiale care au redefinit genul în mod singular de-a lungul deceniilor, cu filme care au testat și, în multe cazuri, au spart plafonul a ceea ce publicul și chiar creatorii au crezut că ar putea fi realizat pe ecran. În anul care a precedat mileniul, niciun film nu a reușit mai mult decât Matricea. De fapt, probabil că ai putea împărți majoritatea filmelor SF în două categorii din acel moment: cele care au apărut înainte Matricea, și cele care au venit după. Primul Matrice filmul nu a fost doar o gură de aer proaspăt în filmul de la Hollywood; a devenit un moment cultural care a pătruns în societatea noastră, o operă de ficțiune de disecat de fani, un vehicul de faimă pentru tânărul său lider Keanu Reevesși, în cele din urmă, furaj pentru o mulțime de parodii la MTV Movie Awards. Succesul masiv al filmului va duce la apariția a două continuare, The Matrix Reloaded și Revoluțiile Matrix, filmat spate în spate într-o serie lungă de producție și lansat în același an din 2003, deși fiecare continuare a fost întâmpinată cu un răspuns critic în scădere, în ciuda faptului că a fost hituri de box office. Franciza în creștere a dus și la lansarea lui Animatorul, o serie de scurtmetraje anime. Destul de curând a devenit evident că Warner Bros. a vrut doar să păstreze Matrice trenul care circulă prin orice mijloace necesare.

Când a fost anunțată o continuare mult așteptată în 2019, oricine ghicea cum ar aborda creatorii conceptul, mai ales că este o întrebare care a planat peste capetele surorilor chiar dacă au lucrat la alte filme împreună, cum ar fi Jupiter în ascensiune și Atlasul norilor. În cele din urmă, Lana Wachowski s-a întors să facă Învierile Matrix solo, regizând și co-scenând filmul alături de ea Sense8 colaboratori la finalul seriei David Mitchell și Aleksandar Hemon — care, dacă cunoașteți serialul Netflix, ar trebui să vă dea deja indicii despre tipul de film de continuare pentru care vă așteptați. Cu acești trei la cârmă, Învierile Matrix devine un film acut meta și epic romantic – unul care ne cere, de asemenea, să punem la îndoială lucruri precum propriul nostru instinct de a ajunge la nostalgie sau dependența noastră de sequele și rebooturi pentru a ne mângâia, mai degrabă decât idei complet originale.

Imagine prin WB

Învierile Matrix este plasat la aproximativ douăzeci de ani după evenimentele din ultimul film – întâmplător, aproape la fel de mulți ani cât a fost nevoie pentru această continuare. Neo (Reeves) trăiește ceea ce pare a fi o viață destul de banală în San Francisco, în rolul lui Thomas Anderson, un programator de jocuri virtuoz al cărui titlu cel mai de succes și câștigător de premii de până acum este, surpriză-surpriză, Matricea. În mod clar trece prin niște prostii la nivel personal, evidențiate de vizitele sale constante la terapeut (Neil Patrick Harris), care îi prescrie pastile albastre suspecte atunci când mărturisește că are viziuni și vise ciudate, precum și dorința ciudată de a încerca să sară din clădiri pentru a vedea dacă poate zbura. De asemenea, este captivat de o femeie (Carrie-Anne Moss) care frecventează cafeneaua din apropierea biroului său, dar încă încearcă să-și dezvolte nervii să se prezinte ei. Când partenerul de afaceri al lui Anderson, Smith (Jonathan Groff) îl abordează cu privire la cererea grea pentru un nou Matrice joc, îl trimite pe Neo într-o spirală de oboseală și apatie creativă, una care este ruptă în mod neașteptat când este abordat de doi străini, Gângănii cu păr albastru (Jessica Henwick) și un bărbat care se numește Morpheus (Yahya Abdul-Mateen II).

Rezumând filmul deoparte, ce faci când ai spart deja tavanul în ceea ce privește filmul de acțiune? Dacă ești Lana Wachowski, se pare că asta implică să te concentrezi pe întrebarea mai mare care planează în jurul acestei continuare, luptând textual cu ceea ce înseamnă să contribui la cultura francizei Învieri in primul loc. Este evident din salt că scenariul lui Wachowski, cel puțin parțial, îi servește drept purtător de cuvânt pentru a face un lucru clar pentru fani – „stăpânii de la Warner Bros.”, așa cum îi spune atât de direct lui Neo Smith lui Groff, plănuiau să îl facă. A Matrice continuare cu sau fără echipa originală de creație. Este un moment din film care este jucat pentru umor, dar cinismul subiacent sună distinct: ai vrut să fac un alt film Matrix? Ei bine, iată-l și îl puteți lua sau lăsa. Există, de asemenea, și mai multă greutate scenei când cineva își amintește faptul că Învieri aproape niciodată nu a văzut lumina zilei; când filmul a trebuit să oprească producția din motive de pandemie, Wachowski s-a gândit să-l lase neterminat și a trebuit să fie convins de distribuție să revină și să reia filmările.

1640335788 488 O intoarcere utila in lumea Wachowski.5
Imagine prin Warner Bros.

LEGE: Keanu Reeves și Carrie-Anne Moss despre „The Matrix Resurrections” și când și-au dat seama ce înseamnă Trinitatea pentru oameni

Din fericire, ceea ce rezultă din revenirea lui Wachowski în franciză merită să fie reconectat – și în timp ce Învieri nu permite timp de ecran pentru o mulțime de acțiune, precum și filozofarea profundă despre liberul arbitru vs. alegere și trecerea la manipularea sentimentelor asupra faptelor în această nouă versiune a Matrix, nu a fost niciodată mai clar că esenta acestei francize este o poveste de dragoste. Într-un tărâm definit de tehnologie și știință, Neo și Trinity au fost legate de cel mai ilogic concept dintre toate: soarta. Deși filmul îi prezintă pe fiecare dintre ei ca neavând nicio idee cine este cealaltă persoană sau ce înseamnă unul pentru celălalt, există totuși o încărcare inconștientă care se întâmplă prima dată când își dau mâna, o tragere magnetică care îi aduce continuu unul pe orbita celuilalt. în ciuda forțelor mai mari care conspirau să-i țină deoparte. Romantismul lor din acest film nu este sub nicio formă implicită, iar dragostea pe care Wachowski o poartă încă deschis pentru acea poveste persistă în fiecare ritm emoțional al scenariului său. Când Neo se trezește trezit la realitatea acestei noi Matrix, datorită unei pastile roșii din Morpheus 2.0, singura lui misiune este cum să o salveze pe Trinity – iar dragostea lui pentru ea definește fiecare alegere pe care o face din acel moment. Reeves și Moss vând relația dintre personajele lor în fiecare scenă, de la conversații liniștite pe masa unei cafenele până la stând pe prăpastia unui zgârie-nori, cântărind dacă să sarim sau nu împreună în necunoscut.

Din punct de vedere al distribuției, există la fel de mult de iubit de la recolta de nou-veniți ca și de jucătorii moșteniți ai francizei. Henwick’s Bugs este personajul al cărui optimism neclintit conduce cea mai mare parte a poveștii, în timp ce lucrează neobosit pentru a-l elibera pe Neo din Matrix. Morpheus-ul lui Abdul-Mateen servește mai puțin ca o figură călăuzitoare în această nouă iterație și mai mult ca o forță menită să-l scuture pe Neo din automulțumirea lui, precum și să injecteze multă lejeritate. În calitate de analist, Harris este responsabil pentru o mare parte din monologul metafizic al sequelului, la care se angajează cu un amestec de amenințare și sangfroid. Iar Groff face absolut o masă din peisaj ca cea mai nouă încarnare a lui Smith, capabilă să alterne între energie fermecătoare și sinistră fără să piardă o ritm.

Locul unde Învieri nu este puțin scurt este cu acțiunea sa. Continuarea continuă să sublinieze toate modurile în care Matrix evită legile fizicii, rezultând multe imagini palpitante, dar filmul, în multe puncte, se îndepărtează în mod ciudat de fire-fu și unghiurile largi ale camerei în care a devenit primul film. definit de. Rezultatul este o perspectivă frenetică și de aproape asupra anumitor secvențe care face acțiunea foarte dificil de analizat. Este o chibzuială minoră în livrarea generală a intrigii, dar acesta este un exemplu particular în care aplecarea pe nostalgie ar fi putut servi mai bine continuarea, decât să încerce să ofere ceva atât de divergent în ceea ce privește camera.

Cea mai frecventă întrebare care se învârte în jurul sequelelor, în special a celor care sunt lansate în sfârșit după ani de așteptare, este dacă merită să fie făcute pentru început. Cu Învierile Matrix, Wachowski a reușit să nu ofere pur și simplu propriul răspuns, ci să transmită un film care reprezintă povestea pe care a fost cel mai interesată să o spună după tot acest timp, la bine și la rău. Învierile Matrix este o continuare admirabilă, deoarece este mai puțin preocupat de a fi filmul pe care fanii ar putea crede că îl doresc și, în schimb, oferă o continuare care va invita la multe conversații, ne va încuraja să analizăm codul poveștii și, în cele din urmă, să rămânem în mintea noastră. mult după ce creditele se rostogolesc.

Evaluare: A-

Învierile Matrix are premiera atât în ​​cinematografe, cât și pe HBO Max pe 22 decembrie.

.